Vizi transformované kamionové dopravy v Evropě představil zakladatel a generální ředitel společnosti Eurowag Martin Vohánka. Jak přijal ESG výzvy holding MTX Group, polovinu jehož aktivit zahrnuje výroba a prodej paliv na bázi koksu, přiblížil vedoucí strategie této skupiny David Bečvář. Konkrétní kroky v rámci udržitelných strategií zazněly také od Jana Šipana, obchodního ředitele české pobočky globálního výrobce nátěrových hmot a barev PPG, nebo Caroliny Vosátkové z IKEA. Investorský pohled přinesla Silke Horáková zakladatelka Tilia Impact Ventures, prvního impaktového fondu ve střední a východní Evropě.
„ESG je nástroj zvyšování efektivity firem. Poskytne jim obrovské množství dat, která mohou začít účinným způsobem využívat k proměně byznysu a jeho udržitelnému růstu. Tím, že pomáhá nastavovat standardy i pro dodavatele ze třetích zemí mimo Evropskou unii, představuje také nástroj, jak udržitelný přístup prosazovat i dál ve světě bez toho, abychom nastavovali celní bariéry,” uvedl Pavel Franc, ředitel expertní skupiny Frank Bold, která konferenci o udržitelné budoucnosti Česka pořádala.
Že se teorie ESG reportování v mnohých společnostech pozitivně promítá do praxe, potvrdili řečníci z firem, které udržitelnost pojaly jako obchodní příležitost, a to ve všech jejích vzájemně provázaných rozměrech včetně sociálního.
Například v případě kamionové dopravy může chování řidičů a jejich styl jízdy ovlivnit až 7 % spotřeby paliva. Maximální zjednodušení administrativy, operativní vytěžování vozů a plánování cest, které jsou základem systému Eurowagu, přitom řidičům umožní soustředit se právě na to, co je nejvíc potřeba – na samotné řízení.
Dopad na životní prostředí stojí v jedné řadě s tím společenským a ekonomickým. Zlepšení podle Eurowagu nabízí digitalizace a sdílení dat.
„Každý třetí kamion, který dnes na cestě potkáte, může být prázdný. To je obrovský zdroj neefektivity, znečištění a ekonomický škod. 90 % trhu přitom tvoří malé rodinné firmy, průměrná flotila čítá 7 kamionů. Těmto firmám, které na rozdíl od velkých společností ještě své podnikání nedigitalizovaly, nabízíme nástroje pro efektivní fungování. Odvětví dopravy demokratizujeme tím, že poskytujeme i malým dopravním firmám řešení, které si dosud mohly dovolit pouze ty velké. Do odvětví tak lákáme nové firmy, nové řidiče, kteří si mohou vydělat slušné peníze s přiměřeným úsilím,” popsal zakladatel Eurowagu Martin Vohánka.
Jeho firma se v posledních sedmi letech posunula od poskytování palivové karty k propojování kamionové dopravy napříč celou Evropou. Při počtu stovek tisíc zapojených kamionů na evropských cestách se efekt řady drobných změn v organizaci práce malých dopravních společností výrazně násobí.
S minimalizací přepravních vzdáleností, vytěžováním vozů nebo stavbou závodů v místě, kde jsou přímo dostupné suroviny, ve své ESG strategii počítá také výrobce nátěrových hmot a barev PPG. Do udržitelného řetězce neodmyslitelně patří také nakládání s odpady. „Pečlivě vybíráme všechny naše dodavatele surovin a nepřipadá v úvahu ani to, že bychom odevzdali odpad někomu bez prověření, jak s ním naloží,” zhodnotil obchodní ředitel české pobočky PPG Jan Šipan.
„V České republice například máme systém, kdy odpady z výroby čistíme a zpátky ukládáme zpět v místech, odkud bereme kaolin. Podobné jednotlivé kroky jsou přesně to, co může úplně změnit pohled na výrobu i možnosti snižování uhlíkové stopy,” doplnil Šipan s tím, že do roku 2030 chce PPG v prioritních lokalitách snížit spotřebu vody o 15 %, o polovinu plánuje snížit také absolutní emise skleníkových plynů. Zároveň si předsevzalo, že zvládne opětovně využívat nebo recyklovat všechen procesní odpad.
Také u PPG hraje důležitou roli “lidská stránka udržitelnosti”. O složení a správném použití výrobků informuje nejen koncové uživatele, ale vzdělává profesionály, kteří s výrobky pracují.
Mezi společnosti, které si uvědomují, že jejich podnikání má velký dopad na životní prostředí, a snaží se to změnit, patří také MTX Group. Téměř polovinu aktivit třinácté největší společností v České republice, která zaměstnává na 2.500 lidí, totiž tvoří výroba a prodej paliv na bázi koksu, druhou pak výroba neželezných kovů.
Průmysl se bez fosilního paliva zatím úplně obejít nedokáže, už teď se ale MTX připravuje na budoucnost, kdy část byznysu založenou na koksu opustí. Mezitím zmírňuje dopady současných technologií. „Snažíme hledat i cestu, jak koks udělat zelenější s tím, že přidáváme různé biosložky, aby nezbytné palivo pro slévárny a vysoké pece bylo trochu zelenější, než je dnes,” popsal David Bečvář, vedoucí strategie skupiny MTX Group.
Zisky z fosilních paliv nyní skupina reinvestuje do obnovitelných zdrojů v Česku i zahraničí. „Investovali jsme do španělského projektu o výkonu 520 megawatt, jde o kombinaci větrných elektráren, fotovoltaických elektráren a baterií. V Moravskoslezském kraji pak máme rozpracované projekty v řádu stovek megawatt instalovaného výkonu ve větru,” přiblížil Bečvář. Obnovitelné zdroje skupina připravuje co nejblíž místům, kde její závody energii spotřebují. Díky přímému napojení pak ušetří za distribuční poplatky. I to pomáhá, aby udržitelná řešení byla zároveň výhodná pro byznys.
„Udržitelnost pro nás musí mít pozitivní cashflow, musí to být profitabilní. Každý byznys, který děláme, je pro nás udržitelný, pokud jsem shopní zároveň něco vydělat a budeme moct dál investovat do budoucna,” uvedl David Bečvář.
Podobně i Eurowag si ověřil, že udržitelné podnikání je ziskové. „Ekonomický dopad na firmu, na naše zákazníky, environmentální dopad a sociální dopad jdou naprosto ruku v ruce. Je fáma, že udržitelnost a byznys stojí proti sobě. Naopak spojení těchto agend do jedné je nesmírně silnou myšlenkou,” věří Vohánka.
I to byl důvod, proč se stal jedním z investorů Tilia Impact Ventures Silke Horákové. Ta pod hlavičkou Tilia založila už dva fondy zaměřené na vznikající a mladé firmy s pozitivním společenským dopadem.
”Každou novou investici poměřujeme jejím dopadem, zjišťujeme zda přináší řešení nějakého celospolečenského problému, zda je byznys model propojený s pozitivním společenským dopadem a především, zda je dopad v čase měřitelný. S podnikem, do kterého investujeme, tvoříme nejen byznysovou strategii, ale také impactovou strategii. Dopad společnosti pak měříme a dáváme k dispozici veřejnosti i našim investorům,” osvětlila odpovědný přístup k investicím Silke Horáková. Potvrdila, že pro investory jsou přesná a relevantní data o společnostech nezbytná - část z nich přitom může investorům i firmám samotným odhalit právě ESG reporting.